خانه و آشپزخانه

بهترین قابلمه برای پخت برنج (بی ضررترین قابلمه)

از آنجایی که غذای اصلی خانواده‌های ایرانی، برنج است، انتخاب یک قابلمه مناسب برای پخت برنج، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. قابلمه مناسب برای پخت برنج نقش مهمی در پخش حرارت و پخت یکنواخت برنج و طعم آن دارد و کمک می‌کند که برنج به اصطلاح قد کشیده ، و سبب ترد شدن ته دیگ شود. برج با با عطر و بو و طعم لذت بخش تری داشته باشد.

به دلیل تنوع بالای قابلمه‌ها، انتخاب یک قابلمه خوب کمی چالش برانگیز است.اگر شما هم قصد انتخاب بهترین قابلمه برای پخت برنج را دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین قابلمه برای پخت برنج

در سال‌های اخیر برندهای مختلفی ایرانی و خارجی قابلمه های مناسب برنج را تولید کرده اند.برندهای همچون دسینی، ام جی اس، تابان، نالینو، ….اقدام به طراحی و تولید بهترین قابلمه‌ها کرده اند، و قابلمه‌های بسیار با کیفیتی را به بازار عرضه کرده‌اند که از فولاد ضد زنگ و آلومینیوم ساخته شده‌اند و حرارت بطور یکنواخت در همه قسمت‌های آنها پخش می‌شود.

انواع قابلمه از نظر متریال به کار رفته در آن

قابلمه‌ها بر اساس متریالی که در آنها بکار رفته است به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام این قابلمه های چدن، استیل، گرانیت، تفلون و سرامیک دارای ویژگی‌های منحصر به فرد مواد اولیه ساخت خود را دارند.

قابلمه تفلون
قابلمه تفلون

قابلمه تفلون


قابلمه‌های تفلون از آلونیتیوم و دارای یک لایه نازک تفلون به کار رفته است که مانع چسبیدن برنج به کف قابلمه می‌شود. این نوع قابلمه از الومینیوم و پلیمر ساخته شده است و مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارد. برندهای لوازم خانگی زیادی، سرویس قابلمه تفلون تولید می‌کنند. به طور کلی این قابلمه‌ها دوام و طول عمر بالایی دارند اما نحوه نگهداری آنها نیز بسیار مهم است و باید دقت کنید در حین استفاده شعله را زیاد نکنید، زیرا ظرافت لایه تفلون در این قابلمه‌ها،به مرور زمان تفلون آن آسیب می‌بیند.

قابلمه سرامیکی

قابلمه سرامیکی


یکی از بهترین قابلمه‌ها برای پخت برنج و ته دیگ قابلمه سرامیکی است که ظاهر آنها بسیار شیک و مدرن است و طرفداران زیادی دارد.  قابلمه‌های سرامیکی با کیفیت بالای کاملا نچسب لایه داخلی قابلمه از قابلمه های منحصر بفر ئ خاصی برای ته دیگ هستند که نظرات مثبت تعداد زیادی از کاربران را جلب کرده اند. این نوع قابلمه اصلاً مواد شیمیایی ندارد و بسیار مقاوم و با دوام است. برای نگهداری از آن باید دقت کنید که از بلندی نیفتد تا آسیبی نبیند.

بهترین قابلمه گرانیتی
بهترین قابلمه گرانیتی

قابلمه گرانیتی

قابلمه‌های گرانیتی برای پخت برنج مناسب هستند، دیواره آنها ضخیم است و به دلیل روکش شیشه حرارت را به طور یکنواخت پخش می‌کند. این نوع قابلمه نچسب است و ساختار مقاومی دارد و مواد غذایی را بدون تغییر رنگ و بو طبخ میکند. شکل ظاهری این قابلمه‌ها زیبا و جذاب است و کیفیت بالایی دارند و نسبت به سایر قابلمه‌ها قیمت مناسبی نیز دارند.

ویژگی‌های قابلمه مناسب برای پخت برنج

بهترین قابلمه برای پخت برنج کدام است چه ویژگی باید داشته باشد؟ انتخاب بی ضررترین قابلمه برای پخت و پز نیازمند چند فاکتور مهم درساختار این قابلمه است. که دانستن ویژگی‌های قابلمه مناسب برای پخت برنج هنگام خرید قابلمه بسیار مهم است

1-قابلمه مناسب پخت برنج نچسب است. قابلمه‌هایی که از جنس مس، استیل و چدن می‌باشند نچسب نیستند و برای پخت برنج کاربرد ندارند.

2- قابلمه مناسب برای برنج دارای بیشترین ضریب حرارتی میباشد تا برنج داخل آن‌ به خوبی دم بکشد.

3- یکی دیگر از ویژگی‌های قابلمه پخت برنج، ضد زنگ بودن آن است که بسیار مهم و کاربردی است.
از آنجایی که قابلمه‌های چدن زنگ می‌زنند، برای پخت برنج مناسب نیستند. البته قابلمه چدن روکش‌دار این مشکل را حل کرده است و می‌توان در آن برنج طبخ کرد.

4- ظرفیت قابلمه مناسب پخت برنج نباید کمتر از 3 تا 5 لیتر باشد، زیرا جای برنج تنگ می‌شود و به عبارتی برنج خمیر میشود.

انواع قابلمه از نظر نوع برنج


قابلمه بربج قالبی و برنج کته و همچنین قابلمه برای ته دیگ متفاوت هستند. که برای خرید قابلمه‌ها بر اساس نوع برنجی که در آنها طبخ می‌شود، به سه دسته تقسیم می‌شوند که با دقت در نوع متریال ، کفه قابلمه و جنس قابلمه قطعا قابلمه برنج را راحت تر میتوان انتخاب کرد.

قابلمه برنج قالبی


قابلمه‌ای که برای پخت برنج قالبی استفاده می‌کنید باید کاملاً نچسب باشد تا برنج به صورت یک تیکه و قالبی از آن خارج شود. قابلمه‌های تفلون، گرانیتی و سرامیکی هر سه برای برنج قالبی مناسب هستند اما پلوپز گزینه مناسب‌تری می‌باشد.

قابلمه برنج کته


برای پخت کته قابلمه‌هایی که انتخاب می‌کنید باید از تفلون مرغوب ساخته شده باشند و دارای روکش نچسب از تفلون یا گرانیت باشند.

قابلمه برای ته دیگ


اگر به ته دیگ علاقه دارید، قابلمه‌ای که انتخاب می‌کنید باید دارای روکش کاملا نچسب باشد و بتواند دمای بالا را تحمل کند و به اندازه کافی ضخیم باشد.
قابلمه‌ای که برای ته دیگ استفاده می‌کنید باید کاملاً صاف و یکدست باشد و به هیچ عنوان از مواد شیمیایی در آن استفاده نشده باشد، قابلمه مخصوص ته دیگ دارای کفه چند لایه هستند که قابلمه های با کفه نچسب با ساختار چند لایه ضخیم هستند.

راهنمای خرید بهترین قابلمه برای پخت برنج

برای انتخاب و خرید بهترین قابلمه مناسب برای پخت برنج چند با در نظر گرفتن چند نکته کوتاه و مهم را باید مد نظر داشته باشید که با شناخت انواع قابلمه و مشخصات بیشتر آنها هم انتخاب قابلمه و پخت بهتر برنج می‌شود.

1- سایز مناسب قابلمه
برای انتخاب قابلمه مناسب برنج، ابتدا نیاز خود و تعداد افراد خانواده‌تان را در نظر بگیرید.

به طور مثال برای پخت برنج برای 4 نفر سایز قابلمه باید 24 باشد و اگر تعداد افراد بیشتر است قابلمه بزرگتری باید انتخاب کنید.
از آنجایی که هر دانه برنج بعد از پخت دو یا سه برابر می‌شود، قابلمه‌ای که انتخاب می‌کنید باید دو برابر حجم برنج باشد.
برای انتخاب قابلمه نوع و مقدار غذایی که قرار است بپزید را در نظر بگیرید.

2- نوع متریال به کار رفته در قابلمه
نکته دیگری که در حین خرید باید به آن دقت کنید جنس قابلمه می‌باشد.قابلمه‌های مختلف از آلومینیوم، چدن، سنگ، سرامیک ، نچسب، مس و… ساخته شده‌اند و برای طبخ برنج مناسب هستند.
در واقع قابلمه‌های آلومینیومی یا قابلمه‌هایی که از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند، طرفداران بیشتری دارند. زیرا حرارت شعله در همه قسمت‌های قابلمه به طور یکسان پخش می‌شود و طعم برنج در این قابلمه‌ها کاملاً حفظ می‌شود و مهمتر از همه به راحتی تمیز می‌شوند.

3- نوع درب و دستگیره‌های قابلمه
نکته دیگری که در حین خرید قابلمه باید به آن توجه کنید، نوع درب آن است. حتما دقت کنید که درب قابلمه‌ای که انتخاب می‌کنید از پیرکس یا شیشه‌ با کیفیت باشد تا در هنگام پخت و پز بتوانید مراحل آن را ببینید.
دقت کنید دستگیره‌های قابلمه‌ای که انتخاب می‌کنید جنس خوبی داشته باشند تا زود خراب نشوند. قابلمه‌هایی که دستگیره‌شان به صورت یکپارچه با خودشان ساخته می‌شوند، کیفیت و طول عمر بالاتری دارند.

4- میزان بودجه
برای انتخاب بهترین قابلمه پخت برنج ابتدا میزان بودجه خود را مشخص کنید، سپس با توجه به سلیقه شخصییتان قابلمه مناسب را انتخاب کنید.
نکته ای که باید به آن دقت کنید، این است که هیچ وقت کیفیت را قربانی قیمت نکنید و اولویت خود را کیفیت قابلمه قرار دهید. زیرا قابلمه‌های ارزان قیمت معمولاً کیفیت پایینی دارند.

5- قابلمه باید بی‌ضرر باشد.
نکته دیگری که برای انتخاب بهترین قابلمه برای پخت برنج باید در نظر بگیرید این است که قابلمه باید کاملاً بی‌ضرر باشد. زیرا برخی قابلمه‌ها باعث ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شوند و آسیب‌های جبران ناپذیری را به بدن شما می‌رسانند.
قابلمه‌هایی که از فلزات سنگین ساخته شدند برای سلامتی مضر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا